من و همسرم در غربت - سفرنامه جزیره قشم،روز دوم

دوستت دارم و دلم با توست،دور و نزدیک،یار من هستی
نویسنده : باران
تاریخ : پنجشنبه 2 آذر 1396 07:52 ب.ظ
سفرنامه جزیره قشم،روز دوم.
بعد از صبحانه رانندمون اومد و به سمت چاه کوه حرکت کردیم. حدود صد کیلومتر رانندگی!
چاه کوه بسیار زیباست،توی این فصل هنوز خیلی گرم بود و طبق عکسایی که توی اینترنت دیدم دنبال چاله های کوچیک آب بودم،که متاسفانه ندیدیم،این چاله ها رو زمانی که بارون می باره میشه دید.
بعد از بازدید از چاه کوه توی مسیر این کشتی ها رو دیدیم که هنوز بعد از سالها با دست ساخته میشن. هر کشتی حدود دو سال کار می‌بره و حدود پنجاه سال با یه کشتی کار میکنند. این شیوه کشتی سازی توی کشورای عمان و دبی هم دیده میشه.
بعد از بازدید از کشتی ها،یه سر به جنگل حرا زدیم،زیباترین قسمت جزیره از نظر من،بسیار بسیار زیبا و طبیعت زنده و سبز... سوار قایق شدیم و این طبیعت عجیب رو از نزدیک دیدیم.
جوامع جنگلی مانگرو ( حرا) در طول میلیونها سال موفق شده اند تا سازگاری اعجاب انگیزی با آب شور دریا و سواحل جزر و مدی پیدا كنند. اصولا این گیاهان قادر نیستند دمای كمتراز 5 درجه سانتی گراد را تحمل كنند. ضمن اینكه شوری بین 20 تا 32 در هزار برای رشد آنها مناسب است.
 ریشه های اصلی حرا کوتاه و کم عمق اند و از آنها ریشه های فرعی و باریک و عمودی اسفنجی به سمت بالا منشعب شده که بطور متوسط تا 30 سانتی متر از سطح زمین بالاتر می روند. این ریشه های هوایی، به تدریج دور درخت را پوشش می دهند که امکان زیستگاهی باتلاقی را برای این گیاه فراهم میکند. این ریشه ها از شوری اطراف نیز می کاهند تا امکان تغذیه گیاه از آب بسیار شور دریا میسر شود. جنگلهای دریایی حرا در شبانه روز دو بار در آب دریا آبتنی می کنند. هنگام مد ماهیان زیادی به طرف جنگل حرکت می‌کنند
آخرین محلی که ازش بازدید کردیم دره مسحور کننده ستارگان بود.
دره ستاره ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،كه بر اثر فرسایش خاك، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهكار كم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیك (حدود 2 میلیون سال) است.
دره ستاره ها كه اهالى بومى به آن ستاره افتاده یا استاره كفته نیز مى گویند از زیباترین جلوه هاى فرسایش در جزیره پهناور قشم است اهالى معتقدند پس از فرو افتادن ستاره اى در این محل و بر اثر ضربه اى سهمگین، خاك از زمین بالا آمده و به هر شكلى كه بوده خشك شده و چنین اشكالى پدید آمده است.